poniedziałek, 23 czerwca 2014

Adventurers! - edycja rozszerzona - cykl "Czy jesteśmy skazani na cudze opowieści?" #5

Witajcie,
dziś chciałem zwrócić Waszą uwagę na genialnie prosty system wydany niedawno w języku polskim a mianowicie "Adventurers!" w wydaniu rozszerzonym. Zacznijmy jednak nieco wspomnieniowo; swą przygodę z grami RPG rozpoczynałem wielenaście lat temu od bajecznie łatwego systemu autorstwa Andrzeja Sapkowskiego "Oko Yrrhedesa". Przez te lata grałem w sporo zróżnicowanych tytułów (a z jeszcze większą ilością miałem okazję się mniej lub bardziej zapoznać) ale zawsze tkwiło we mnie przekonanie, że najlepszym co kryje się w rpg to minimum statystyk, zasad a maksimum tkania opowieści. I temu wierny szukałem systemu cudownie prostego w zasadach a pozwalającego na nieskrępowane snucie opowieści i tworzenie kolejnych fantastycznych światów.
I po tylu latach mogę powiedzieć z całą pewnością, że dzięki "Adventurers!" wróciłem do czasów "Oka..." i odnalazłem system, który spełnia wszystkie powyższe warunki. Cały system wraz z trzema początkowymi proponowanymi przez autorów settingami/uniwersami i osadzonymi w nich przygodami zajmuje niecałe 80 stron podręcznika rozmiaru mniej więcej męskiej dłoni. Posiada jasno opisane banalne wręcz zasady, których nauczenie się zajmuje góra 15 minut. Poza zasadami podręcznik przynosi nam trzy przykładowe uniwersa wraz z przygodą (po jednej dla każdego uniwersum) i zasadami uzupełniającymi (specyficznymi dla settingu) mieszczącymi się na kilku zaledwie kartach. Są to Mroczny Camelot (setting w arturiańskiej Brytanii), Gothica (kraina w klimacie Transylwanii wraz z jej mityczną menażerią wampirów, wilkołaków, duchów itd.) oraz Upadek (postapokaliptyczna kraina barbarzyńców). Jak widzicie propozycje autorów są bardzo ciekawe a przecież nic nie stoi na przeszkodzie by kreować własne tak uniwersa jak i przygody.
"Adventurers" daje "staroszkolną" przyjemność z wczucia się w postać i "rzucenia" się w nurt przygody bez stosów podręczników, dziesiątek tabel i setek stron zasad. To wspaniałe uczucie móc znów nie modyfikować (lub wręcz odrzucać) większości zasad podręcznikowych by skupiać się na przeżywaniu opowieści. W systemie tym dostajemy to z założenia i właśnie dlatego uważam, że jest on wspaniały nie tylko dla tych, którzy dopiero rozpoczynają przygodę z RPG ale także "starych wyjadaczy". To system otwarty na kreację, własne pomysły na światy i przygody.
Niesamowicie cieszę się, że system "Adventurers!" został przetłumaczony na język polski i z pełnym przekonaniem polecam go absolutnie każdemu, kto choć trochę interesuje się (lub chciałby się interesować) grami RPG. Dodatkową zachętą jest także niewielka cena 20 zł za edycję rozszerzoną a 10 zł za edycję startową (zawiera tylko zasady i setting "Mroczny Camelot").
Ocena Księgola 10/10

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz