wtorek, 17 lipca 2012

Zew Cthulhu - H.P.Lovecraft

Witam.
Chciałbym wam dziś przedstawić zbiór opowiadań pod wspólnym tytułem Zew Cthulhu autorstwa jednego z najwybitniejszych pisarzy grozy H.P.Lovecrafta. Pisarz ten stworzył nie tylko dużą ilość niezwykle klimatycznych opowiadań z pogranicza horroru i metafizyki ale przede wszystkim niezwykle rozbudowaną mitologię, na której oparł swoje utwory. Tomik opowiadań ZC daje możliwość zapoznania się zarównmo z ww. mitologią jak i kunsztem pisarskim Lovecrafta. "Duszny" klimat opowiadań i narastające poczucie zagrożenia to najważniejsze cechy charakterystyczne opowiadań zawartych w tym tomie.
Na tom ten składają się następujące opowiadania:
Cień z Providence
Zew Cthulhu
Widmo nad Innsmouth
Kolor z przestworzy
Szepczący w ciemności
Duch ciemności
Koszmar z Dunwich
Muzyka Ericha Zanna
Oceniać ich z osobna ani recenzować nie potrafię ponieważ każde jest tak doskonałe i przerażające, że można o nim napisać wiele.
Całość prezentuje się wyśmienicie i pokazuje, że można pokazać grozę bez epatowania wylewającymi się flakami czy tryskającą krwią a tworząc głęboką przemyślaną opowieść.
Zatem czy warto? Jak najbardziej tak i nie ważne czy lubisz opowiesci grozy czy nie. H.P. Lovecraft to klasyk, którego wstyd nie znać a tom Zew Cthulhu to doskonały sposób aby się zapoznac z twórczością tego pisarza.
Ocena Księgola: 9/10

2 komentarze:

  1. Wcześniej, przed spotkaniem z tą książką, nie miałem żadnego kontaktu z Lovecraftem, ale oczywiście wiele o nim słyszałem. Musiałem więc wreszcie się zapoznać. I warto było. Potrafi on zbudować niesamowity klimat, który robi piorunujące wrażenie. Na minus jednak jest pewna monotonność, po kilku opowiadaniach zaczynałem mieć wrażenie braku świeżości. Ale generalnie to naprawdę niezłe teksty.
    Pozdrawiam gorąco

    OdpowiedzUsuń
  2. Klimatyczne na zimowe wieczory. Czytałem lata temu ale miło wspominam. Zdecydowanym minusem jest schematyczność tych opowiadań. Gdyby nie to były by wybitne. A tak wg mnie jest tylko OK.

    OdpowiedzUsuń